Stevia Pengganti Gula Racun Putih

Wednesday 26 February 2014

Solat sunat Istisqa’ mohon hujan

Solat sunat Istisqa’ mohon hujan

2014/02/27 - 08:40:38 AM

Info Dari Berita Harian

Air tidak hanya penting dalam proses kejadian langit dan bumi, tetapi juga penting bagi hidupan di dunia. Ini ditegaskan Allah SWT dalam firman yang bermaksud: “Daripada air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup.” (Surah al-Anbiya’, ayat 30)

Mengikut BBC News bertarikh 27 Mei 2006 dalam segmen Science and Nature, pakar biologi sepakat air adalah asas kepada kehidupan kerana tanpanya kehidupan tidak boleh wujud serta tidak bersambung.
Secara dasarnya, air dan kehidupan tidak dapat dipisahkan. Air menjadi medium kepada proses berkaitan kehidupan dan hanya dengan air metabolisme boleh berlaku. Justeru, tidak boleh wujud sebarang kehidupan tanpa air.

Manusia juga berasal daripada air dan ini dijelaskan Allah SWT dalam firman yang bermaksud: “Dia yang mencipta manusia daripada air.” (Surah al-Furqan, ayat 54)

Sudah tentu ayat itu perlu dikaitkan dengan ayat 5 hingga 7, surah at-Tariq yang bermaksud: “Maka manusia perlu memerhatikan daripada apakah ia diciptakan? Dia diciptakan daripada air yang terpancar, yang keluar antara sulbi dan taraib (dada).”

Kebenaran manusia tidak boleh hidup tanpa air terlihat nyata melalui reaksi terhadap tindakan mencatu air di beberapa kawasan disebabkan penutupan Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan LRA Bukit Tampoi akibat pencemaran ammonia di Sungai Langat sejak 28 Januari lalu.

Kemarau dan cuaca panas menyumbang kepada kekalutan isu bekalan air apabila paras air di beberapa empangan menunjukkan pengurangan dan ditambah pula kenyataan pihak bertanggungjawab bahawa keadaan itu dijangka akan berterusan.
Solat sunat Istisqa’

Selain usaha proses pembenihan awan bagi mengatasi masalah air yang melanda negara, umat Islam dianjurkan melakukan solat sunat Istisqa’ iaitu solat sunat memohon Allah SWT menurunkan hujan dan menghilangkan kesulitan yang dihadapi.

Namun, sebelum itu umat Islam perlu memahami di sebalik kuasa doa yang menjadi senjata umat Islam menghadapi ujian Allah SWT, mereka juga perlu menunjukkan kesungguhan serta sifat kerendahan hati yang menggantung sepenuh pengharapan kepada Allah SWT.

Justeru, antara perkara perlu diberikan perhatian ialah untuk melakukan taubat kerana antara sebab berlaku kesusahan di dunia ini adalah disebabkan tindakan manusia yang tidak menunaikan amanah Allah SWT sebagai khalifah yang menguruskan alam ini.

Pendakwah bebas, Haslin Baharim, berkata taubat perlu dilakukan semua lapisan masyarakat.

Katanya, dalam keadaan semua mengharapkan belas ihsan daripada Allah SWT, kita perlu mengikut syarat ditetapkan dan bagi memohon doa diperkenankan, umat Islam terlebih dulu menyucikan diri daripada dosa kepada Allah SWT.

“Semua perlu bertaubat. Apabila kita menunjukkan kesungguhan, barulah Allah SWT akan memakbulkan permintaan kita. Oleh itu, syarat untuk berdoa perlu dipenuhi terlebih dulu,” katanya.

Lakukan di kawasan lapang

Beliau yang terkenal menerusi program soal jawab Anta Tanya Ana Jawab berkata, solat sunat Istisqa’ perlu dilakukan di kawasan lapang dengan membawa binatang ternakan sebagai bukti masalah air turut memberi kesan kepada makhluk lain seperti binatang ternakan.

Haslin berkata, solat sunat Istisqa’ sebaiknya diterajui barisan pemimpin dan dilakukan bersama seluruh masyarakat.

Katanya, usaha itu perlu mengikut syarat ditetapkan iaitu dilakukan di kawasan lapang bukan di masjid dan mereka yang menunaikan solat Istisqa’ hendaklah hadir dengan penampilan sederhana, tawaduk serta bersungguh-sungguh memohon.

“Isu air yang berlaku ini juga sebahagian ujian Allah tetapi jika kita sabar, Allah akan mengampunkan dosa kita kerana segala ujian serta kepayahan ada hikmah di sebaliknya. Umat Islam perlu melihat setiap berlaku secara positif untuk meningkatkan keimanan kepada Allah,” katanya.

Beliau berkata, selain memperbanyakkan taubat, pihak berwajib disarankan juga supaya membekukan program yang lagho (melalaikan) sebagai usaha mengelak masyarakat terbabit dalam perkara yang menjauhkan mereka daripada ajaran agama Islam yang sebenar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...