Stevia Pengganti Gula Racun Putih

Thursday 3 July 2014

Bukan Islam Digalakkan Berpuasa

KUALA LUMPUR, 4 Julai:

Rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam diseru untuk berpuasa sehari sebagai tanda sokongan kepada minoriti Islam di Xinjiang yang dilarang berpuasa oleh pihak berkuasa China.

Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming, mengutuk tindakan Beijing dan menegaskan ia bertentangan dengan kebebasan beragama.

“Saya menyeru semua orang bukan Islam di Malaysia untuk berdiri bersama-sama untuk menyokong kebebasan beragama untuk semua golongan minoriti di seluruh dunia dengan berpuasa selama satu hari dalam bulan Ramadan yang mulia ini bersama-sama dengan rakan-rakan Islam kita,” katanya dalam satu kenyataan.

Sementara itu, PAS akan menuntut penjelasan dari Beijing berhubung laporan bahawa penjawat awam, pelajar dan guru dilarang berpuasa sepanjang bulan Ramadhan ini khususnya di wilayah Xinjiang.

Timbalan Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaffar berkata jika laporan berkenaan benar, ia adalah suatu tindakan yang melanggar hak beragama dan hak asasi manusia.

Media sebelum ini melaporkan kerajaan China melalui laman web rasmi dan beberapa jabatan kerajaan telah memuatnaik notis menghalang umat Islam berpuasa di Xinjiang sejak bermulanya Ramadan, akhir minggu lalu.

Menurut laporan berita Independent tindakan itu dibuat bagi menghalang umat Islam menanam semangat agama dalam agensi dan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...