Stevia Pengganti Gula Racun Putih

Friday 28 February 2014

MoU industri air tak boleh diubah

Info : www.bharian.com.my

Muhyiddin bersama Mei Fun beramah mesra bersama penduduk di Pusat Perniagaan Kwan Tung, Jalan Wan Siew, Sungai Chua, Kajang.
Kajang: Memorandum persefahaman (MoU) berhubung penstrukturan semula industri bekalan air di Selangor tidak boleh diubah sekalipun Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar negeri berkenaan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata perkara itu terkandung dalam MoU dan ia kewajipan yang tetap bagi Kerajaan Pusat dan Kerajaan Selangor serta tidak boleh diubah dalam apa keadaan sekalipun.
Sudah tetap

“Walaupun MoU, ia adalah perjanjian yang sudah tetap dan tidak boleh diubah walau apapun. Kepentingan rakyat mesti diutamakan dan harap berjalan lancar seperti dalam perjanjian. Kemungkinan perjanjian itu diubah sudah diambil kira. Jadi, kedua-dua pihak perlu menghormati dan memenuhi komitmen terhadap perjanjian itu,” katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Cina di Sungai Chua, di sini semalam, Muhyiddin turut melahirkan rasa lega apabila projek yang tergendala sekian lama itu diteruskan demi kepentingan rakyat walaupun Kerajaan Pusat dan Selangor berlainan ideologi politik.

Timbalan Perdana Menteri berkata demikian ketika ditanya sama ada Anwar boleh menghentikan projek Langat 2 sekiranya beliau menang Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, 23 Mac ini, dan menjadi Menteri Besar Selangor.

Langat 2 yang tertangguh hampir enam tahun, disambung semula berkuat kuasa serta-merta selepas Kerajaan Pusat dan Selangor menandatangani MoU berhubung penstrukturan semula industri bekalan air negeri itu, Rabu lalu.

Selesai masalah

Projek berkenaan dapat menyelesaikan masalah bekalan air bagi jangka panjang, sekali gus membuktikan komitmen kerajaan Pusat dan negeri menerusi kerjasama strategik yang mendahulukan rakyat tanpa mengira sempadan politik.

Mengulas dakwaan Anwar kononnya beliau dan partinya tidak tahu menahu mengenai MoU itu, Muhyiddin berkata, ia agak luar biasa kerana Ketua Pembangkang itu juga Penasihat Ekonomi Selangor.

“Agak aneh Anwar jadi penasihat (ekonomi), tapi tidak tahu apa yang berlaku. Ini menunjukkan beliau tidak memberikan nasihat dan perhatian,” katanya yang sebelum itu meluangkan masa hampir sejam melawat beberapa pusat perniagaan Kwan Tung, di sini,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...